Kodeks Etyki IPDDL opisuje rzeczywistość w relacjach: działalność gospodarcza↔ ochrona zdrowia (sektor diagnostyki laboratoryjnej), przedstawiając rekomendowane rozwiązania. Rozwiązania prawne, które stanowią podstawę Kodeksu oparte zostały na czterech zasadach prowadzących do RAJU:
Rozdzielność
Adekwatność
Jawność
Udokumentowanie
1. Zasada rozdzielności
Zasada rozdzielności określa, że wszelkie wsparcie udzielane przedstawicielom służby zdrowia nie może być nadużywane w celu nieuczciwego wpływu na ich decyzje
2. Zasada adekwatności
Według zasady adekwatności określone umową świadczenie i wynagrodzenie muszą być wzajemnie ekwiwalentne. Wynagrodzenie za usługi wykonane przez przedstawiciela służby zdrowia na rzecz firm oferujących wyroby medyczne powinno być uzależnione od zakresu usługi, nakładu czasu oraz szczególnych kwalifikacji zleceniobiorcy. Wynagrodzenie musi się przy tym mieścić w ramach tego, co zwykle występuje w podobnych umowach.
3. Zasada jawności
Zasada jawności i poinformowania pracodawcy określa, że świadczenia na rzecz przedstawicieli służby zdrowia powinny być ujawnione pracodawcy lub przełożonemu osoby otrzymującej świadczenie. Przedstawiciel służby zdrowia powinien poinformować swego pracodawcę lub przełożonego o fakcie nawiązania współpracy z członkiem IZBY lub osobą trzecią.
4. Zasada udokumentowania
Zgodnie z zasadą udokumentowania w razie nawiązania pomiędzy członkiem IZBY a przedstawicielem służby zdrowia współpracy na zasadzie umowy cywilnoprawnej, współpraca ta powinna być udokumentowana w formie pisemnej (umowa, dowody wykonania zleconych usług).